Vores Historie

Lyngby Håndværkerforening blev stiftet den 15 oktober 1865, helt enestående, af såvel svende og mestre. Basen fandt man, meget belejligt, på kroen Holland der senere kom til at hedde Hold-an, og fungerede som sådan til en gang op i 1980érne.

Foreningens fundament skal nok findes i slipstrømmen af den usikkerhed, som det tabte slag i 1864 førte med sig. Dermed en trang til at rykke lidt tættere sammen og være noget for hinanden. Derfor var det således et nærtliggende behov, som noget af det første, at etablere en mindetavle der blev opsat i Lyngby kirke, over de faldne krigere fra 1848 –1849 og 1850 – 1864.

Omsorg og næstekærlighed fyldte meget i den svære tid, hvorfor der fra foreningens side blev arbejdet hårdt, for af få stablet en fattigdomshjælp på benene.

Grundlaget for Lyngbys sygekassevæsen blev skabt, og Lyngby håndværkerforening fungerede i mange år som en sygeforsikring.